Saturday, September 17, 2011

MENdidik DAN TERdidik

Berakhirlah sudah penantian peperangan di atas kertas~UPSR...Sekarang berdoa dan tawakal kepada ALLAH, sesungguhnya ketentuan dan perancangan Allah adalah yang terbaik dan Allah tidak akan menghampakan hambanya yang berusaha....insyaAllah anak-anakku..

Jadi antara perkara yang aku nak buat sangat ialah tidoq marahton (pagi~petang~malam) tapi anak-anak aku cakap itu bukan tidoq cikgu...itu mati.hahaha.So untuk menambah nilai masa yang lapang ini aku sedang mambaca sebuah buku yang bertajuk EMC (Engkau Memang Cantik)~ macam best....Hasil penulisan Burhan Sodiq....antara yang menarik minat aku untuk terus membaca ialah statement " solehah tapi tak indah & indah tapi tak solehah"..wellll walaupun penulis ini seorang lelaki tapi idea oklah masih boleh aku  terima pakai.....so aku kene terus baca supaya aku tahu apa persepsi lelaki terhadap perempuan dalam konteks Islam yang sederhana tetapi lengkap~ SEMPURNA....

  Next , hari ni jugak aku ada menonton satu movie dah lama kuar aku je baru update~ aku tak bodoh... mula2 memang lawak giler la citer nye..mau taknye housemate aku asyik ketawa je.....but pengajarnyanya SUPERB. Sebagai guru aku rasa mendidik untuk student dapat A ke pelajar cemerlag ke..tak cukup baik laaaa...in other words bukan itu je kerja cikgu ni...banyak lagi terutamanya tugas yang paling penting ialah tidak merosakan masa depan dan diri anak murid dan cuba selamatkan anak murid yang masa depannya sedang berhadapan dengan kegelapan....baru kau boleh letak title cikgu dengan bangganya kat depan nama kau... BANYAKNYA AKU KENA BELAJAR UNTUK MENGAJAR.....memahami kehendak dan pemikiran setiap anak-anak yang dibawah tanggung jawap kita..bukanlah kerja mudah...kena ada konflik dan kadang2 kita akan tercabar dengan ego dan kehendak diri sendiri.....Tapi movie yang aku tengok tadi mengajar aku ~SETIAP YANG KANAK-KANAK lakukan adalah kerana mereka cuba mempamerkan penyelesaian masalah melalui kefahaman mereka sendiri dan yg 2nd mereka perlu diberi peluang menerima penjelasan org dewasa apabila mereka bertanya dan 3rd mereka perlu diberi peluang untuk memberi penjelasan mengapa mereka melakukan sesuatu yang agak weird pada pandangan orang dewasa....
Kanak-kanak juga akan lebih mudah mengikut arahan yang diberi jika orang yang memberi arahan juga mengikut peraturan.Contohnya selalu ayah cakap dengan anak-anak, jangan buang sampah merata-rata dalam rumah ni...tapi ayah pun buang sampah merata-rata juga...so anak akan ingat oooo ada choice la nak ikut ke idak....itulah sebabnye kita selalu cakap anak kita degil.....sebab kita yang degil...kalau nak tahu lagi  tontonlah sendiri...anyway thanks to nur shafikah sebab suggest kan movie best ni.... Terima kasih juga kepada semua guru-guruku kerana memahami diriku yang pelik ini.....semoga Allah memberkati cikgu-cikguku didunia dan diakhirat nanti...

Oklah...pasni nak lepaskan gian kemas bilik pulak...hahaha macam dah lama je tinggalkan bilik..macam manalah aku nak ada tanggung jawab lain...lepas exam baru nampak dunia yang luas ni.....apa2 pun thank you Allah...atas nikmatMu...wassalam....

2 comments:

nurshaf said...

yes! ade gak tag nama guwa kat situ! muehehhe

shazmir said...

hahah..cerita ni best..!!
cun akw cun..!!
xyz4mir.blogspot.com



I changed my font at thecutestblogontheblock.com