Wednesday, February 2, 2011

kenapa aku jadi cikgu....................................

Mak dah cakap ..abah dah pesan ....kalau nak jadi cikgu sebab takde kerja lepas habis universiti..renti-rentikanlah.....sebab ko akan menyusahkan dan menjahanamkan anak bangsa dan negara....lebih baik jual cendol depan rumah takde bagi effect kat mana2 generasi kecuali melegakan tekak dan perut....
perhhhh sekarang aku percaya kenapa mak dan abah pesan macam tu...alhamdulilah aku masuk profession ni bukan sebab aku takde kerje lepas grade ..tapi sebab aku dah try dulu sebelum aku sure untuk terjun terus ke dunia ni...dan memang best dunia perguruan ni....dengan syarat ko memang gile minat dan kau tak kenal erti bosan + kau sanggup buat sesuatu luar dari kebiasaan + sentiasa mencari yang baru dan baik + tak fikir nak kaya dengan gaji setakat 2+++  + anggap student macam anak kau...banyak lagi..tu kene tanya senior la..aku baru je dalam dunia ni..baby lagi..


aku sedih sangat bila baca,observe dan dengar pasal guru-guru yang mementingkan cekadak dan kerongkong mereka dan anak-beranak mereka je....SUDAH......berhentilah jadi cikgu..jadilah CEO ke ..peguam ke, penyanyi ke,polis ke, pilih la kerja lain yang sesuai dengan korang.....Aku sendiri pun kalau banyak sangat bagi alasan bila di beri tugasan aku akan tanya diri sendiri...asal ko tak jadi surirumah sepenuh masa je....boleh duduk dalam "gebor" je 24 jam7 days......


Cikgu!!!!!!!!! stop talking !!do your work ....no noisy okey.... perhhhh kalaulah anak murid boleh cakap cem gini kan bagus..baru le ko tahun ko tu tak hebat sangat pun ....ye cikgu Nur......Entahlah anak-anak cikgu, i try my best but sometime i got boring and fade up.......i start cried and i think ....what's my wrong......oh...i know now i have to try some other way...because all of you not the same.....and i still try to give the best what i have and know to make sure you can be better then me.......


Gikgu-cikgu semua..sesungguhnya kita adalah guru anak2 kita nanti...means macam mana kita ajo anak org macam tu lah nanti org ajo anak kita...so be very careful huh.....kalau rasa dah bosan ...berhentilah dan cari kerja lain...ye aku tahu korang ada ijazah hebat2....pi lah cari keja lain.....


ok kengkawan jangan jadi cikgu kalau tak minat,jangan jadi cikgu sebab tak de kerja lain,jangan jadi cikgu sebab nak gaji bosa, jangan jadi cikgu kalau nak lingkupkan anak bangsa, jangan jadi cikgu kalau jiwa mati ,jangan jadi cikgu kalau nak ajo budak pandai je, jangan jadi cikgu kalau asyik sebut susah-susah-susah, jngan jadi cikgu kalau ingat nak kawin copat ,jangan jadi cikgu sebab nenek suruh ,jangan jadi cikgu kalo ingat coti panjang, jangan jadi cikgu kalau berkira sangat, jangan jadi cikgu kalau hati busuk dan jangan jadi cikgu kalau suke mengumpat sana sini.................


Cikgu-cikgu semua ,belajarlah dari kesilapan,hormatilah jiwa , bergerak dr baik kepada lebih baik , cubalah yakin walaupun tahu akan gagal,positifkan minda,ikhlas berjuang, kasihi anak-anak kerana mereka tak layak disakiti, bangunkan jiwa merdeka yang penyayang dan bercita-cita tinggi,


semoga ilmu-ilmy ikhlas yang disampaikan dan diamalkan oleh anak-anak murid kita akan menjadi peneman setia di alam barzah nanti..insyaAllah..saya ingatkan diri sendiri, maaf jika bahasa kasar..Sebab kadang-kandang kita berlu disentakan baru bangun dari mimpi....jaga diri,jumpa lagi,callo,Assalamualaikum



2 comments:

nur shafini nordin said...
This comment has been removed by the author.
nurshaf said...

daripada mama: btollah tu,jadilah guru yang ikhlas bukan kerana duit. :)



I changed my font at thecutestblogontheblock.com