Thursday, June 23, 2011

Sometimes kanak-kanak mampu mengusik jiwa kedewasaan...

Assalamualaikum.Minggu yang sibuk + ngantuk...Tapi suatu pengalaman menarik dalam hidupku..Betul orang cakap jauh pejalanan luas pemandangan ,Banyak pengetahuan......lately aku ada marah or dalam bahasa yang lebih sopan marah seorang pelajar aku....anak-anak ni....selalu je nak kena marah...AKU panggil dia dan marah.....dah abih aku marah aku pun tanya dia..."patut tak kamu kena marah?" dan di jawap " patut cikgu ,sebab saya buat salah. Terima kasih cikgu" .....aku senyap sekejap terima jawapan yg sungguh suci itu......baguslah anak-anak ni...walaupun kena marah masih boleh cakap terima kasih....mungkin dalam hati dia...dia betul2 rasa dia salah dan perlu dimarahi....

Aku sebagai orang dewasa...macam-macam dah makan,jauh dah pergi,sekolah dah bertingkat2.....tapi sometimes atau selalunya susah nak terima bila orang tegur..apatah lagi bila kena marah..lagilah aku tak leh terima...kenapa eks?...tapi bila aku teringat anak aku tadi..aku terfikir mungkin aku ego sebab aku memang salah or aku sebenarnya malu sebab dah buat salah ...anyway miss nur oi bila orang tegur  means adalah org yg peka dengan kau ..macam kau peka dengan anak2 kau....

Aku akan be positive next time and walaupun at first aku marah tapi aku kena fikir kenapa?..Malulah sikit  bila orang tegur aku dengan rela dan ikhlas aku tak terima ...dah tu marah pulak....dewasalah sikit....pemakaian dah dewasa, keinginan dah dewasa tapi minda dan hati masih belum "mumais" ......sepatutnya aku kena terima kasihlah dengan org yg nak tegur aku macam anak aku tadi....sebab sekurang-kurangnya dia tak biarkan aku memalukan diri sendiri....dan terus mengaibkan diri sendiri..kan?

Susah jadi orang dewasa ni banyak kena belajar bukan terus pandai je ...kena pandai hargai orang lain dan kena bijak urus diri dan diri kita ni mewakili banyak pihak....Contonhya diri kita ni menggambarkan mak ayah kita..kalau kita dah kawin  diri kita menggambarkan suami or isteri kita...jadi...kesian kat diorang kalau kita tak pandai jaga diri means orang2 yang dekat ngan kita tak pandai jaga kitalah.....eeee taknak lah....

didiklah jiwa dengan terbuka dan carilah ilmu bukan ilmu akademik je tapi ilmu hidup untuk mati dan jadilah manusia yang sentiasa besyukur kepada pencintaNya.Semoga aku akan sentiasa ingat dan belajar...Tolong ingatkan aku ye....kita lemah tapi kita cukup kuat bila ada orang yg mampu menegur kita....jumpa lagi..jaga diri...W'salam.

No comments:



I changed my font at thecutestblogontheblock.com